Polub nas:

81 742-15-14

Katolicka Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej w Lublinie

Jak nauczyć dziecko planowania?

Nauka zarządzania sobą w czasie, a także dobra organizacja dnia, tygodnia czy miesiąca to umiejętności, których nabycie w młodości procentuje w dorosłym życiu. Dzięki dobremu planowaniu dziecku będzie z większą łatwością osiągnąć wyznaczone cele i ustalać priorytety.

Dlaczego warto uczyć dzieci planowania?

  • Planowanie wykształca dobre nawyki, uczy obowiązkowości.
  • Dobrze zaplanowany dzień pozwala zaoszczędzić czas, który można przeznaczyć na zabawę.
  • Planowanie wyrabia umiejętność wyboru zadań, które są ważne dla osiągnięcia danego celu.
  • Dziecko planując dzień wie, co chce robić i jak to będzie wyglądało.
  • Realizacja celu zgodnie z planem jest źródłem wewnętrznej satysfakcji, podnosi samoocenę, wiarę w swoje kompetencje i umiejętności.
  • Dobre gospodarowanie czasem pozwala na zachowanie równowagi pomiędzy obowiązkami np. szkolnymi a odpoczynkiem.

Jak zacząć naukę planowania?

  1. Można zacząć od prowadzenia kalendarza, czy to w formie tradycyjnej czy elektronicznej, w którym dziecko będzie zapisywać zbliżające się wydarzenia, spotkania czy aktualne obowiązki.
  2. Pomocne są też listy kontrolne tzw. checklisty, na której dziecko wypisuje to, co jest mu potrzebne do wykonania różnych zadań czy do udziału w określonych wydarzeniach. Na przykład przygotowując się do odrabiania lekcji, dziecko przegląda zeszyty i książki, opisuje, co ma zadane i jakie będę mu potrzebne przybory do wykonania zadań.
  3. Dobrą praktyką uczącą planowania jest powierzenie dziecku opracowania jakiegoś rodzinnego wydarzenia, np. wycieczki rowerowej, imprezy urodzinowej dla brata. Dziecko musi się zastanowić, jak będzie wyglądać, np. trasa wycieczki, jakie miejsca chce obejrzeć, jakie przedmioty będą mu potrzebne podczas wyjazdu, o co warto zadbać wcześniej, żeby wycieczka była udana.
  4. Ustalenie tzw. dziennego harmonogramu dla rodziny i np. przed wyjściem do szkoły i po powrocie. Najpierw wypisanie wszystkich czynności, które powinny być wykonane, a następnie zastanowienie się, w jakiej kolejności mają zostać zrobione. Warto pozostawić tu dziecku samodzielność w podejmowaniu decyzji, co chce zrobić najpierw, a co później.

Planowanie nauki

Dziecko jako uczeń powinno aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, systematycznie odrabiać prace domowe, przygotowywać się do sprawdzianów czy pisać wypracowania. Planowanie nauki przy tylu zadaniach wydaje się wręcz niezbędne. Jak zacząć?

  • Ustalenie, co i na kiedy ma być zrobione i sporządzenie listy zadań.
  • Ułożenie zadań według ważności:
  1. najważniejsze,
  2. mniej ważne,
  3. najmniej ważne.
  • Obliczenie, ile czasu potrzebuje dziecko na wykonanie danego zadania czy projektu oraz kiedy zacznie pracę. Jeśli za 10 dni dziecko ma oddać wypracowanie z języka polskiego, to dwa dni przeznaczy na czytanie opracowań, jeden dzień na napisanie i jeden dzień na sprawdzenie pracy. Czyli dziecko potrzebuje ok. 5 dni na napisanie dobrego wypracowania.
  • Ustalenie, co będzie potrzebne do wykonania zadania i przygotowanie, np. poszukanie w Internecie i przeczytanie opracowań na dany temat.
  • Przystąpienie do pracy – podanie daty rozpoczęcia.

Do nauki planowania czasu pomocne mogą być różnego rodzaju planery.

Comments are closed.