Polub nas:

81 742-15-14

Katolicka Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej w Lublinie

Terapia ręki

Motoryka mała odnosi się do ruchów dłoni i palców, czyli ruchów o mniejszym zakresie, które wymagają skupienia, koncentracji i precyzji. W jej obrębie znajdują się takie umiejętności jak: pisanie, rysowanie, rzeźbienie, wycinanie, lepienie z plasteliny, zawiązywanie butów, chwytanie przedmiotów, zapinanie guzików, itp. Aby proces ten był jak najbardziej skuteczny, należy rozpocząć go w możliwie najwcześniejszym etapie życia. O przebiegu rozwoju motorycznego decydują czynniki genetyczne, tak zwane uzdolnienia ruchowe oraz wpływy zewnętrzne, czyli środowiskowe. Rozwój motoryczny u dzieci przebiega w różnym tempie i zależy od ich wieku i typu budowy ciała. Motoryka mała nie jest wrodzona. Musimy ją wykształcać poprzez nieustanny, swobodny ruch i działania sterowane, dzięki którym poprawia się sprawność ruchowa naszego ciała.

Zarówno ćwiczenia jak i czynności stymulujące należy dobrać do indywidualnych możliwości dziecka. Na początku człowiek musi opanować motorykę dużą, czyli zręczność ruchową całego ciała, a następnie dzięki rozwojowi koordynacji wzrokowo – ruchowej i poprzez naśladowanie, pracować nad motoryką małą.

Etapy rozwoju motoryki małej

Każdy rozwój przechodzi przez różne etapy uzależnione od wieku.

  • 0-12 miesięcy – Od samego początku rączki wydają się być ciekawym narzędziem dla dziecka. Choć w pierwszych miesiącach ruch wydaje się być nieporadny, tak już w przypadku półrocznego dziecka możemy zaobserwować jak chwyta i przekłada z rączki do rączki grzechotkę, jednocześnie ją potrząsając czy przekręcając w różne strony. Bliżej pierwszych urodzin z radością wkłada mniejsze przedmioty do większych, czy zaczyna chwytać łyżkę podczas jedzenia.
  • 1-3 lata – Dzięki koordynacji wzrokowo-ruchowej pojawia się precyzja ruchów wykonywanych palcami. Dziecko z chęcią i zainteresowaniem ustawia klocki jeden na drugim i buduje w ten sposób coraz wyższe budowle, potrafi wkładać kuleczki do butelki o stosunkowo wąskiej szyjce, uczy się odpinania i zapinania guzików. Doskonali także posługiwanie się sztućcami oraz przedmiotami codziennego użytku. Z chęcią sięga po kredki, rysując bazgroły lub proste linie bądź bawi się plasteliną łącząc kolory, czy tworząc nieregularne wzory.
  • 4-6 lat – W tym czasie dzieci sięgają po nożyczki, kredki lub wykonują prace plastyczne. Podczas zajęć lub zabaw w domu potrafi narysować kształty geometryczne, prosty szlaczek, a także nawlekać koraliki na nitkę. Układanie puzzli, czynności samoobsługowe oraz samodzielne spożywanie posiłków, nie powinny sprawiać żadnych trudności.

Okres Świąt Bożego Narodzenia jest bardzo dobrą okazją do doskonalenia małej motoryki u dzieci. Wycinanie, klejenie, malowanie czy składanie nie tylko przyczynią się do poprawy sprawności motorycznej rąk, ale także powstaną piękne ozdoby świąteczne. W tym celu przygotowaliśmy kilka pomysłów na prace plastyczne dla naszych uczniów. Mamy nadzieję, że zachęcą one dzieci do pracy i pobudzą ich kreatywność 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *